Критерії оцінювання із зарубіжної літератури
Критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти з української літератури
Завдання
предмета «Українська література»
– сприяти формуванню ціннісного ставлення до того, що відбувається навколо,
розуміти, що події важливо пропускати через себе. У пам’яті лишається те, що
має емоційне позначення.
Мета
вивчення української літератури в школі – формування компетентного
читача; підвищення загальної освіченості молодого громадянина України,
досягнення належного рівня сформованості вміння прилучатися через художню
літературу до фундаментальних цінностей, культури, розширення
культурно-пізнавальних інтересів школярів; сприяння всебічному розвитку,
духовному збагаченню, активному становленню й самореалізації особистості в
сучасному світі; виховання національно свідомого громадянина України;
формування і ствердження гуманістичного світогляду особистості, національних і
загальнолюдських цінностей.
Оцінювання
знань з української літератури
здійснюється на основі:
1)
знання змісту програмових творів, біографій
письменників;
2)
уміння переказувати;
3)
уміння інтерпретувати прочитані твори
(висувати гіпотези, висловлювати власну думку з приводу прочитаного);
4)
здійснення аналізу художнього твору (тема,
ідея, жанр, проблематика, композиція);
5)
знання теорії літератури;
6)
уміння аналізувати образи;
7)
знання цілісності літературного процесу;
8)
установлення міжпредметних зв’язків;
9)
уміння виконувати завдання творчого
характеру.
У
системі оцінювання розрізняють 4 (чотири) рівні навчальних досягнень учнів:
·
перший рівень — початковий (1-3 бали). Відповідь учня
фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення;
·
другий рівень – середній (4-6 балів). Учень відтворює
основний навчальний матеріал, здатний виконувати завдання за зразком, володіє
елементарними вміннями навчальної діяльності;
·
третій рівень — достатній (7-9 балів). Учень знає
істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, уміє пояснити основні закономірності, а
також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими
операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням). Відповідь учня правильна,
логічна, обґрунтована, хоча їй бракує власних суджень;
·
четвертий рівень – високий (10-12 балів). Знання учня є
глибокими, міцними, системними; учень уміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, його навчальна
діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища й факти, виявляти й відстоювати особисту
позицію.
Оцінювання навчальних досягнень учнів з української, світової та літератур
національних меншин має здійснюватися за такими вимогами:
Рівні
навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика
навчальних досягнень учня (учениці) |
I.
Початковий |
1 |
Учень
(учениця) сприймає навчальний матеріал на елементарному рівні, називає
окремий літературний факт або явище. |
2 |
Учень
(учениця) сприймає навчальний матеріал на елементарному рівні, називає окремі
літературні факти або явища. |
|
3 |
Учень
(учениця) сприймає навчальний матеріал, відтворює окремий фрагмент твору (з
допомогою вчителя). |
|
II.
Середній |
4 |
Учень
(учениця) частково відтворює навчальний матеріал на репродуктивному рівні,
дає визначення літературного явища без посилання на текст. |
5 |
Учень
(учениця) розуміє навчальний матеріал і з допомогою вчителя знаходить
потрібні приклади у тексті літературного твору. |
|
6 |
Учень
(учениця) розуміє навчальний матеріал, відтворює значну його частину з
допомогою вчителя і самостійно знаходить приклади у тексті. |
|
ІІІ.
Достатній |
7 |
Учень
(учениця) володіє матеріалом і навичками аналізу літературного твору за
поданим учителем зразком, наводить окремі власні приклади на підтвердження
певних суджень. |
8 |
Учень
(учениця) володіє матеріалом та навичками текстуального аналізу художнього
твору, під керівництвом учителя виправляє допущені помилки й добирає
аргументи на підтвердження висловленого судження або висновку. |
|
9 |
Учень
(учениця) володіє матеріалом, навичками текстуального аналізу на рівні
ціліснокомплексного уявлення про певне літературне явище, під керівництвом
учителя аналізує і виправляє допущені помилки; добирає аргументи на
підтвердження висловленого судження або висновку. |
|
ІV.
Високий |
10 |
Учень
(учениця) добре володіє матеріалом та навичками ціліснокомплексного аналізу
художнього твору,самостійно оцінює окремі літературні явища, знаходить і
виправляє допущені помилки, працює із різними джерелами інформації,
систематизує дібраний матеріал. |
11 |
Учень
(учениця) на високому рівні володіє матеріалом, вміннями і навичками
ціліснокомплексного аналізу художнього твору, висловлює свої думки, самостійно оцінює
явища культурного життя,аргументуючи власну позицію щодо них, виявляє
початкові творчі здібності. |
|
12 |
Учень
(учениця) вільно володіє матеріалом та навичками ціліснокомплексного аналізу
літературного твору, виявляє особливі творчі здібності та здатність до
оригінальних рішень щодо різноманітних навчальних завдань, до використання
набутих знань та вмінь у нестандартних ситуаціях, має схильність до
літературної творчості. |
Процедура
оцінювання здобувачів освіти
Поточне оцінювання
на уроці
Оцінка за
урок виставляється за:
v виконання
домашнього завдання;
v усні відповіді під час фронтального опитування;
v індивідуальні
відповіді (знання теорії літератури, змісту творів, уміння аналізувати художній
твір);
v робота біля дошки;
v творчі (усні та
письмові) роботи.
Оцінка за контрольну роботу та тему учнями не
перескладається!
У кожному семестрі
обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного
розвитку мовлення, а другого – письмового.
Тематична оцінка ставиться в кінці вивчення теми на
основі письмової контрольної роботи (оцінка за тему може бути підвищена або
знижена на 1-2 бали з урахуванням поточних оцінок).
Бал за семестр виставляється в кінці кожного
семестру (півріччя). Він узагальнено відображає підготовку учня з літератури.
Семестровий бал є результатом оцінювання досягнень учня в
таких аспектах:
v тематичні оцінки;
v читання напам’ять творів
(за програмою);
v розвитків зв’язного мовленнія;
v ведення зошитів, оцінювання яких здійснюється раз на
місяць.
Перевірка знань
та вмінь здійснюється за допомогою завдань тестового характеру відкритого або
закритого типів, а також комплексних завдань (на розсуд учителя), залежно від
характеру навченого матеріалу.
Річний
бал виставляється на основі
семестрових оцінок.
Правила оцінювання здобувачів
освіти
1)
Учень забов’язаний
бути підготовленим до кожного уроку і виконувати домашнє завдання.
2)
У разі пропуску уроків учень
зобов’язаний
самостійно опрацювати вивчений класом матеріал.
3) Якщо
учень був відсутній на письмовій контрольній роботі, то він зобов’язаний
її написати в позаурочний час за вимогою вчителя.
Немає коментарів:
Дописати коментар